Ikimokyklinis vaiko amžius yra judesių atsiradimo ir spartaus vystymosi periodas. Pirštų ir visos plaštakos judesiai atsiranda tam tikrame amžiuje ir lavėja ta pačia seka (nuo paprastų prie vis sudėtingesnių).
Seniai nustatyta, kad pirštų miklumas ir sklandi vaiko kalba yra tiesiogiai susiję. Kairiojoje smegenų skiltyje yra Broca sritis, kuri „atsakinga“ už kalbą ir yra tiesiogiai susijusi su smulkiąją (rankų ir kalbos padargų) motorika. Kuo aktyviau juda pirštai, tuo daugiau impulsų gauna Broca sritis. Taigi tuo daugiau stimulų pradėti kalbėti.
Rankų smulkiosios motorikos išlavėjimas tiesiogiai atspindi artikuliacinio aparato (burnos judesių) išsivystymo lygį. Kuo labiau išvystyta smulkioji motorika, tuo geriau vaikas artikuliuoja garsus, t.y. aiškiau kalba. Nepakankamai išlavinti smulkieji raumenys gali būti viena iš kalbos trūkumų priežasčių. Taip pat tai yra kliūtis sėkmingai rašyti, atlikti įvairius rankų darbelius. Reikia pažymėti, kad ikimokyklinio amžiaus vaikų, judesių lavėjimo tempai labai skiriasi.
Mokslininkai nustatė, jog per dieną pirštų masažui skiriamos vos penkios minutės turi akivaizdų poveikį. Rankų ir pirštų žaidimai teigiamai veikia visą žmogaus kūną ir protą, aktyvina žmogaus smegenų veiklą. Čia tėveliai galėtų prisiminti senovinius savo močiučių pirštų žaidimus, kurie visą laiką patiko mažyliams – „Viru, viru košę“ , „Gydu, gydu katutes“…
Kad įvairūs pratimai pirštukams nebūtų nuobodūs, juos galima atlikti, lydint eilėraštukams, dainelėms, pasakėlėms, pajuokavimams, galima kurti pirštukų teatro vaidinimus. Labai gerai, kai tariamus garsus palydi pirštukų judesiai – taip vaikai greičiau įsimena ir ima skirti garsus (zzz – imituoti vabalą, žžž – lėktuvą…).
TĖVELIAI
Žaiskite su vaikais stalo žaidimus su smulkiomis detalėmis, konstruokite iš įvairių medžiagų, verkite karolius (pirmiausia stambesnius, paskui smulkesnius), pieškite piešinius, spalvinkite knygeles, aplikuokite, lipdykite kartu su savo mažaisiais iš plastilino, molio. Ši veikla lavina ne tik vaikų smulkiąją motoriką, bet ir kūrybinius gebėjimus, saviraišką, plečia vaizduotę.
Apsišarvuokite kantrybe ir palaukite, kol vaikas savarankiškai susivarstys batus, užsisegs sagutes, užtrauks užtrauktuką. Kuo anksčiau vaikas įgys šiuos savarankiškumo įgūdžius, tuo greičiau lavės rankų pirštų judesiai, greičiau jūsų vaikuti pradės aiškiai, taisyklingai kalbėti.
Parengė logopedė Ramunė Kišonienė